Saturday, February 20, 2010

~Doraemon~

Lolz.. teringat zaman budak2 dulu.. tiap petang duduk melangut depan TV tggu siaran kartun DORAEMON. Sanggup tinggalkan dinner semata-mata nak tengok DORAEMON. X sabar nak menunggu apakah gadget seterusnya yang akan keluar dari poket ajaib DORAEMON. Dengan adanya DORAEMON, hidup menjadi begitu mudah dalam sekelip mata. Kalaulah hidup kita semudah itu. Tidak cukup dengan itu, duit poket disimpan demi untuk senaskah komik DORAEMON.. Ang ang ang.... DORAEMON2.. Kuasa si kucing dari masa hadapan.Hidup penuh dengan pengharapan belas kasihan dan bantuan dari org lain. Siapakah yang harus dipersalahkan?? DORAEMON ataupun NOBITA ataupun RAKAN2 NOBITA ataupun FAMILY NOBITA??? Salah siapakah NOBITA terlalu bergantung harap kepada DORAEMON??? Teringat kepada kenyataan lecturer "Don't blame the PRIMATE. It's not their fault" hahaha *iklan sebentar*. Sejauh manakah kehadiran DORAEMON memberi kebaikan kepada kehidupan NOBITA? Bolehkah NOBITA survive tanpa kehadiran DORAEMON???
Hidup ini sangat complicated kan. Significant di sebalik kartun DORAEMON?? Sehingga sekarang saya masih bertanya kepada diri sendiri, apakah mesej tersirat di sebalik tayangan ini. Cuba bayangkan setiap di antara kita yang wujud atas muka bumi ini memiliki "rakan" seumpama DORAEMON. Wow! alangkah indahnya. Kita tidak perlu bersusah payah untuk sebarang kepayahan yang bakal tiba. Hidup itu memang indah.. :) Jangan hidup kita hari ini pun diserikan/dimudahkan dengan kehadiran DORAEMON versi kita. Kita punya handphone, laptop, mesin basuh, internet,vacuum, printer dsebagainya.. Semua kerja menjadi mudah dengan kehadiran gadget2 ini. Sehingga sesetengah kita menjadi alpa dan lalai.

Cuba bayangkan jika semus DORAEMON2 ini sampai ke satu tahap ia tidak berfungsi??? Apkah yang berlaku kepada kita semua. Jaringan Komunikasi terputus serta merta. Pesanan xdapat dihantar, panggilan tidak boleh dbuat, facebook/twitter juga tidak berfungsi. Bantuan diperlukan tapi tidak dapat dsampaikan. Kecelakaan berlaku tetapi kita hanya mampu melihat, padahal sebenarnya kita mampu untuk memberi bantuan tetapi disebabkan kebergantungan kepada DORAEMON, kita kaku dan tidak tahu untuk berbuat apa... Wah, sungguh tragis untuk dbayangkan dan saya pasti semua org berharap agar benda ini takkan berlaku.

Moralnya, jangan terlalu bergantung harap kepada DORAEMON2.. Betul, DORAEMON itu menakjubkan, serba canggih tetapi perlu diingat ada sesetengah perkara yang DORAEMON x mampu untuk lakukan, yang mana hanya kita yang mampu.

Renung2kanlah...

Ang Ang Ang....

2 comments:

  1. sinchan lagi satu contoh kurang baik.. hahahahaha
    suka buat benda mengarut.. tapi at least die x bgantung harap org lain kan.. mmm

    ReplyDelete